Summa sidvisningar

18 oktober 2009

Jag tänker på Magasin Laisdalen och sommaren 2010

Jag funderar på våren och sommaren 2010!
Det blir tredje året med Magasin Laisdalen och fjärde sommaren som jag arrangerar aktiviteter i Laisdalen.
Så här skrev jag i 2009 års redaktörsruta. Jag publicerar detta för att få in tips till nästa års utgivning. Vad tycker du ska finnas med från Laisdalen 2010? Om Du önskar enstaka exemplar av magasinet finns de på Silvermuseet i Arjeplog och i Laisdalens Livs.

”Det här är andra utgåvan av Magasin Laisdalen. Petra Dahlberg och Göran Johansson har varit assisterande reportrar. Varsågod! Det här numret är Ditt! I årets upplaga är det många unga kvinnor med – och äldre män! Jag skulle kunna skriva gubbar, men det tenderar se nedlåtande ut i tryckt form. Och vi älskar förstås våra gubbar – på gott och ont!
Om det ännu finns någon som tror att Lapplands inland ensidigt är en manlig maktbastion kan det bestämt dementeras. De unga kvinnor vi mött och intervjuat är ytterst kraftfulla. De gör sina egna livsval och får utlopp för sina kreativa förmågor. Arbetsmarknaden i norr med gruvor, skog och vattenkraft engagerar dock fortfarande mest män. Men dagens inkomster hämtas också från nya arenor; besöksnäring, datautveckling, konst, hantverk och servicenäring. Här uppstår mer jämlika förhållanden och den idoge entreprenören kan hitta sin nisch – oavsett kön.
På samma sätt har vi mött generösa och livsbejakande äldre män. Tas deras berättelser och livserfarenhet tillvara? Den dag vi verkligen vill veta hur det var – där vi växte upp och påbörjade våra liv – finns möjligheten kanske inte kvar.
Allan Lundqvist i Hällbacken äger en unik historisk inblick i hur Arjeplogs kommun utvecklats.
En gång var hans pappa August kommunalråd i fjällkommunen. När det var dags för sammanträde vandrade han till byn Jutis, tog bussen ned till centralorten. Här fattades avgörande beslut om en kommun som var lika stor som Skåne och halva Blekinge tillsammans. Allan själv var en av pionjärerna som stugvärd i Arjeplogs kommun.
Hans stugor var alltid bokade. Annonserade han en enda gång? Nej, inte vad han kan minnas!
På sextio år har våra liv och vägar till beslut förändrats radikalt. Informationen som strömmar emot oss är enorm. Hur skönt är det då inte att avsätta några dagar för att vandra i skogen? Hitta en vandringsled nära en fjällsluttning och pusta ut på dess topp? En av mina bästa upplevelser är att uppsöka höjder och blicka ut. På en och samma gång upplever jag min litenhet, att vara en liten futtig organism i världsalltet.
Men överblicken fyller mig också med betydelse. Det finns ingen bättre meditativ plats för mig att sortera känslor och få kontroll över ett oroligt inre. Möjligen skulle det vara öppet hav!
Å andra sidan är en cykeltur inte så dum heller. Du kommer väl med den 8 augusti när det blir cykellopp mellan Slagnäs och Laisvall? Eller Båtsjaur till Laisvall?
Det är många som ler och skrattar i denna tidning... Det kanske ni redan upptäckt? Så känner vi som arbetat med Magasin Laisdalen! Ett varmt tack till Camilla Wallström Baum för att vi fick låna Ditt ansikte för omslaget (du var själv väldigt tveksam!). Men det speglar precis den idé vi vill att magasinet ska visa om att ”bju’ på sig själv!”
Trevlig sommar!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar