Summa sidvisningar

12 oktober 2009

Ned i Falu koppargruva!

Äntligen ska det bli dags se Falu koppargruva. Den 22-23 oktober 2009 blir det industrihistoriskt seminarium i Falun. På eftermiddagen ska jag berätta om Laisvalldokumentationen och därmed inbjöds jag också till en visning av gruvan.
Seminariet äger rum i Dalarnas museum. Med stort intresse ska jag lyssna till Maths Isacsons föredrag med titeln: "Moderismens arv. Vad gör vi med arvet efter den högindustriella epoken, det vi inte längre vill eller kan utnyttja när industriföretag stäner eller flyttar, effektiviserar och krymper volymen?" Ja, här finns många spännande saker ta del av från föreläsare som Marie Östblom, Intresseföreningen Bergslaget, Anders Johnson, med den nya boken "Fånga platsen, guide till Sveriges ekonomiska historia" och länsantikvarien Ulf Löfwall, Dalarna, om hur man utvecklar världsarvet i bl a Falu koppargruva.
Och själv? Vad ska jag säga? I det här sammanhanget känner jag mig liten. Vad kan Laisvall berätta om? Det skulle egentligen ha varit roligt att dela min tid med någon/några av museifolket i Norrbotten och Västerbotten. Eller kanske Arjeplogs kommun?
Foto från http://wretling.net/ (en entusiast skriver här, aktiv i Bergslagens geologiska sällskap).
Nu i Stockholm. Det är full fart med olika jobb. Min skörd av vindruvor från en enda buske består nu av tre liter. Det är vackra höstfärger i skogen. Min snälle granne har klippt ned äppelträdet rejält. Håller just nu på att läsa klart Aino Trosells bok Järngreppet. Det är det mycket om Bergslagen och gamla gruvhål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar