Summa sidvisningar

17 juli 2011

Arvidsjaur till Pjesker

OBS! HELA NASALEDSPROGRAMMET FINNS LÄNGRE NED I BLOGGEN!
Lång morgon, skönt. Det finns saker som måste ordnas med även när man är på vandring. Sonens biljett som ska bokas, t ex. Stockholm till Arvidsjaur på två timmar. Det är något annat än Nasaepokens tid. Då fick man fick räkna med minst en månad för att ta sig till Stockholm.
Nu sitter jag med Lars Lundbergs kartor framför mig. Han kartlade Nasaleden från Framnäs till Pjesker. Först är det förvirrande... det står Abborrträsk på en massa ställen! Så är det bara, det finns massor av abborrträsk vilket kanske säger något om den fisk som var mest vanlig förr.
Hur jag ska övernatta i Framnäs, ja, det får vi se. Kanske någon sommarstugeägare som jag kan knacka på hos?
Kaffeproblemet i Gråträsk är löst! Bo Lundman med fru Laura ringde och erbjöd sig arrangera med detta. Bo berättade att ha själv skulle baka bullarna och att de så gärna kom till Gråträsk. Puh! Vilka härliga människor det finns! Tills vidare kan ni skaffa Bo Lundmans bok om Nasafjäll, han har samlat angelägna uppgifter om den tredje epoken som hade sin avslutning i Norge. Därmed kommer nästa års vandring att gå till Mo i Rana. Start i mitten av juli.
TACK till Annika Lidström för supergod frukost! (Annika gick en sträcka med mig förra året).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar