Summa sidvisningar

8 oktober 2009

I tankarna: Människohandel...

8 oktober 2009 kl. 9.05
Klar blå himmel och snö på marken! En härlig torsdag! Idag blir det redigering av Laisvallfilmen i Arjeplog. Anna Svensson från SVT och jag ska fortsätta dagens arbete med att plocka ut vad som ska vara med i filmen. Mikael Rungdahl, sprängaren, och Madelene Johansson, som arbetat i gruvan 14 år, är huvudpersoner. Jag är oerhört tacksam att de ville delta!
Samtidigt tänker jag på mitt arbete med en skrift om människohandel. Det är ett annat ämne. Men ack så närvarande. Ett uppdrag från Svenska institutet om att skildra den svenska handel med kvinnor och barn, om den svenska sexköpslagen och vad som görs. Det finns många grymheter att skildra, men också fantastiska människor, eldsjälar, som gör ett uppoffrande arbete. I Vitryssland (Belarus) har jag skildrat människohandel, läs gärna här: http://www.vitryssland.nu/v04/julia.html och på Palmecentrets hemsida: http://www.palmecenter.se/RegionerOchLander/Europa/Vitryssland/Artiklar/060201DrommarOchSlavhandel.aspx
Foto från 2006 visar Elena Autushko, Pravinicia, med Tanja, 22 år, som flydde från Moskva och anmälde den som rekryterat henne till sexhandeln. Foto Maria Söderberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar