Summa sidvisningar

7 oktober 2009

Afghanistan: Åtta år sedan som USA gick in

7 oktober 8:30.
Vaknade i morse av plogbilen. 15 cm nysnö utanför arbetslokalen i Laisvall.
Det går inte en dag utan nyheter från Afghanistan. Inte en dag går utan att jag känner en stor sorg över kriget. Sovjets ockupation, inbördeskrig, talibanernas terror – generationer av afghaner har levt och lever i krig och oro.
Idag, för åtta år sedan, och i efterdyningarna av attacken i New York, gick USA in i Afghanistan. Två år senare leder USA den internationella säkerhetsstyrka, Isaf, som finns på plats i landet. Mandatet kommer från FN:s säkerhetsråd. Den afghanska regeringen har samtyckt.
Så ser det ut.
Men det är förstås inte alls bra.
USA är den minst lämpliga att leda en FN-styrka. Den afghanska befolkningen – vilket är min erfarenhet efter resor i landet 1982, 1997 och 1992 – är i grunden kritiska till all internationell militär inblandning, särskilt från stormakter. Och vilket land är inte det?
FN:s närvaro är dock, även med militära möjligheter, nödvändig för att upprätthålla skydd för civilbefolkningen. Det finns en lång erfarenhet i världen av FN:s engagemang i kris- och krigszoner och när den inte tas tillvara i Afghanistan ser det mörkt ut. Isaf behövs, men utan USA. Jag skickar med en bild idag från sjukvårdskliniken i Baraki-Barak 1987. Kliniken fick stöd av Svenska Afghanistankommittén som gjort en hjälteinsats inom många civila områden. Aktiviteter att läsa om: www.sak.se och Afghanistanvecka på ABF-huset i Stockholm: http://www.abfstockholm.se/kalendarium/Afghanistan/index.htm

1 kommentar:

  1. Jag föreställer mig aldrig att jag gör det här, men jag är glad och vill att andra ska få sin hjälp. Jag är registrerad sjuksköterska, mitt 5-åriga äktenskap gick ihop, min man lämnade mig och våra barn lämnade huset och andra saker jag hörde, jag hörde att han såg en tjej som jag försökte mitt bästa för att ta med hem, jag bad trots att Jag gjorde inte Jag gjorde inget fel för att få saker att fungera, men han vägrade helt att prata, behandlade mig konstigt och till och med ignorerade barnen. Jag blev besviken och var tvungen att söka hjälp tills jag såg Dr. Egwalis andliga hemfall. Han försäkrade mig att han skulle vara glad och att allt skulle bli bra om några dagar, men jag var verkligen skeptisk. Jag kontaktade äntligen honom igen, vi gick igenom processen tillsammans och blev förvånade över att trollformeln fungerade och min man kom hem efter två års separation. Dr. Egwali, han är faktiskt mannen i hans ord. Om du har problem med ett förhållande eller någon aspekt av ditt liv, kontakta trollkarlen dr. Egwali för långvarig behandling.
    El. E-post: Dregwalispellbinder@gmail.com
    WhatsApp / Viber-nummer: +2348122948392

    SvaraRadera