Summa sidvisningar

10 januari 2010

Nu är julen slut! Äntligen januari! Och lyftkranen i Luleå...


Det blåser grymt värre ute! Vi skulle åka slalom idag, men Jäckviksliften är stängd. Soptunnors innehåll flyger runt. Gårdens snöskyffeln flög mot en bil (men ingen repa i lacken).
Efter flera dygn med trettio graders kyla är det plusgrader. Och blåst.
Nu är julen också slut. Dags att plocka ned min ljusinstallation på Kautskyschaktets brytskiva! Mitt eget lilla industriminne. Måste bara visa en bild på det!
Jag tänker på striden om att bevara lyftk
ranen i Luleå gamla hamn nu när jag ska plocka ned mina ljus. ”Industrin är ju sällan vacker, men trots det har den en enorm kraft i och med sitt symbolvärde”, säger Peter Sundström som tillsammans med andra försöker bevara lyftkranen. Jag läser om detta i NSD från den 11 december 2009 (länk, se nedan). Peo Rask säger i samma artikel: ”Den är en symbol för att utan sjöfarten och vad den innebar ekonomiskt hade Luleå inte varit den stad den är i dag. Det är så lätt att man glömmer bort industrins historia - men däremot satsar man gärna på religionens och böndernas. Det tycker jag är speciellt konstigt i en kommun som styrs av Socialdemokrater – att man på något vis glömmer bort sin egen historia”.
Jag kan bara uttrycka mitt stöd till de som tar fighten för att bevara lyftkranen! Det är en trvlig syn i Luleås hamn, dessutom vackert belyst vintertid.
Lyftkransälskarna har faktiskt chans att detta valår få länets politiker att yttra sig, kanske naglas fast vid något löfte, kanske en förhoppning om stöd. Åtminstone blir frågan (kran)-lyft! Alltså:
Jag skickar härmed en förfrågan till alla: Är du som politiker i Norrbottens län beredd att se till att lyftkranen i Luleås hamn få stå kvar?
LÄS MER HÄR: http://www.nsd.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=5058909

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar